събота, 29 октомври 2011 г.

Сладко от грозде

Помня сладкото от грозде от дете. Никога не съм обичала филийка със сладко и досега не смесвам сладко и солено. Трябва да съм била около 10-годишна. Живеех с баба и дядо през лятото, а те имаха страхотна къща в центъра на Добрич. Най - хубавото беше, че тя бе заобиколена от къщи и в тях имаше много деца, с които цяло лято кръстосвахме улиците и играехме на кукли, на ластик, на стражари и апаши -  игри , все непонятни за нашите деца сега. Много често се случваше  тумба деца да се изсипем в нечий двор и забравени в игри да бъдем нахранени с филийка с лютеничка или нещо друго от някоя любезна майка или баба. Така стана и с това сладко. Приятелката ми Мая имаше канарчета и много  им се радвахме. На обед майка й ни извика и ни подаде по филийка с ароматно сладко. Тогава за първи и последен път ядох такова сладко - от грозде. Колко ли съм била гладна, та ми се стори като най - вкусното нещо, което някога съм яла. Повече никога не срещнах това сладко. Порових се в интернет, но там имаше само сладко от бяло грозде с цели зърна и шампанско:) А аз добре помнех сладкото - гъсто като мармалад и с хрупкави препечени семчици. Да е жива и здрава Пепи от "Храна за мойте канибали", която направи група на готвещите във Фейсбук. Там случайно видях една от дамите да показва тава с грозде, посипано със захар. Веднага се свързах с нея и заветната рецепта беше веднага прилежно изпълнена:) Получи се същото онова сладко от детството - ароматно, с хрупащи семчици, препечени орехи и невероятен вкус. Давам продуктите за килограм. сами преценете колко ще направите:)

 Продукти:
1 кг грозде - десертно/ може смес от бяло и черно, но да не е само бяло/
1/2 кг. захар
1ч.ч. препечени орехи
малко ром

Приготвяне:
Гроздето се оронва на зърна и посипва със захарта. Поставя се във фурната на 200 градуса . Аз лично пека на по - силна фурна, но вие си преценете. Пуска доста вода, която постепенно извира. От време на време се разбърква, защото гроздовите зърна се запичат. Когато сиропът се сгъсти, сладкото е готово. Изсипвате в сухи буркани и поставяте във всеки по малко печени орехи. Изчаквате да хване отгоре лека коричка/ не зная как се казва:)/ и слагате по една ч. л. ром. Може и още горещо да затворите и да обърнете.Затваряте и съхранявате на тъмно и хладно място. Това е  -  бързо и лесно:)

34 коментара:

  1. О,Траянче,сладкото ми се услади още повече от твоя чудесен разказ,който ме върна в детството!Стана ми тъжно,но приятно тъжно...
    Прекрасна чинийка и чудничко сладко!
    Взимам си мъничко,за да остане и за другите,че съм сигурна,че ще се извие дъъълга опашка:)
    Прегръщам те силно и ти благодаря за чудесния пост:)

    ОтговорИзтриване
  2. Траянче,
    обожавам това сладко :)
    Ще ме накараш да си направя!
    Хубава вечер и усмихната неделя!

    ОтговорИзтриване
  3. Много примамливо изглежда сладкото, добре си го докарала:)) Да питам гроздето със семки или без семки да е? Ако е със семки, отделят ли се или се вари заедно? Страшно обичам сладката, тази година си отядох на сладко, сега остава да опитам и от червено грозде. Преди един месец правих от бяло грозде(сорт без семки) и не останах очарована от вкуса. Излезе кисело и така стои в бурканите. Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
  4. Малеее,това ще е много вкусно!
    И как убаво се е сгъстило!И какъв наситен цвят!Суууупер е,Траянче!

    Хубава неделя,мила!

    ОтговорИзтриване
  5. Траяна, страхотно е това сладко, но дали ще намеря по пазара още грозде ???? Задължително ще потърся. А това, че е печено още повече ми харесва, защото ще стане бързо и няма опастност да загори :)))
    Страхотна нова визия на блогчето :) :) :)
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  6. Благодаря ви, момичета. Димиева, грозде има още, ако не намериш - здраве да е - догодина.
    Жани, сладкото е със семките и не ги вадя, защото добре се препичат и на мен ми харесва, когато хрупат в сладкото. Моето сладко е от червено и бяло грозде, червеното е малко повече.
    Кате, трудно ми е да коментирам в блога ти, нещо имам проблеми, но те следя.
    Еликсирче, радвам се, че ти е харесало:)
    КаК си , Дани? Направи си, когато решиш:)
    Траяна

    ОтговорИзтриване
  7. Траянче, мила....за убиване си.Това сладко е трепач....ще се прави....;)
    Останаха ми очите в чинийката, като хипнотизирана съм! Имам чувството ,че само да посегна и....ще си гребна..:)))
    Благодаря ти за рецептата и хубавия разказ.
    Спорна нова седмица.
    Следва силна прегръдка
    Нора

    ОтговорИзтриване
  8. Траянче, върна ме към моето детство!
    Колко мили спомени...
    Сладкото е вълшебно!

    Сърдечен поздрав!

    ОтговорИзтриване
  9. Траяна,
    сега и на мен ми се доядоха хрупкави семчици и орехчета:-) Чудесно е!

    ОтговорИзтриване
  10. ооо Траянче, изглежда страхотно! Много интересно, до сега не бях виждала такова, чудна идея!
    Поздрави и много усмивки :)

    ОтговорИзтриване
  11. Траяна, страхотно -
    мили и топли спомени /и за мен също:)/,и прекрасна рецепта. Много ми хареса, благодаря ти!
    Поздрави и усмихната седмица, Диана

    ОтговорИзтриване
  12. Май съм закъсняла и вече не остана за мен :) Траянка много хубаво и по детски уютно ми стана от написаното от теб! И аз си пазя много скъпи спомени от детството - тогава някак всеки нов вкус беше по-ярък и по-незабравим! Сладкото изглежда страхотно - тъкмо се сдобих с повечко орехи и ще се опитам да го направя :) Прегръдки и хубава вечер!

    ОтговорИзтриване
  13. Напълно ми е познато това да търсиш рецепта на нещо, опитано преди много години. И щастието да откриеш.
    Аз никога не съм опитвала сладко от грозде, но ти така апетитно си го описала, че ми се дояде :)

    ОтговорИзтриване
  14. ОЙЙЙ че обичамммммм ...твоето е прекрасно!

    ТРАЯНЧЕ, НАМИНИ ПРИ МЕН ИМАМ ИЗНЕНАДКА !:))))

    ОтговорИзтриване
  15. И аз никога не съм хапнала сладко от грозде,но ми се вижда много вкусно.
    Приятен ден!

    ОтговорИзтриване
  16. Много добро предложение, Траяна :) Да видим, дали ще успея тази година или ще чака следващата :) Поздрави от мен :)

    ОтговорИзтриване
  17. Е не с това сладко направо ме разби. Аз никога не съм опитвала, но ми изглежда лесно и вкусно.
    Поздравления!

    ОтговорИзтриване
  18. ВЕСЕЛИНА ПЕЕВА1 септември 2012 г. в 17:40

    ЗДРАВЕЙ ТРАЯНА,ДНЕС КАТО СИ ХАПВАХ ЕДНО ХУБАВО ГРОЗДЕ РЕШИХ ДА НАПРАВЯ СЛАДКО И ПОПАДНАГ НА ТВОЯТА РЕЦЕПТА,КОЯТО МИ ДОПАДНА ,ЗАЩОТО НЕ СЕ МАХАТ СЕМКИТЕ ИМА И ОРЕХЧЕТА ,РОМЧЕ,МИСЛЯ ЧЕ ЩЕ Е СТРАХОТНО СЛАДКО И ОЩЕ ПОВЕЧЕ ,ЧЕ РЕЦЕПТАТА Е ОТ ДОБРИЧ-АЗ СЪЩО СЪМ ДОБРИЧЛИЙКА.БЛАГОДАРЯ ЗА РЕЦЕПТАТА .

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Радвам се, Веси, дано ти хареса! Не се и съмнявам, че ще се получи страхотно!

      Изтриване
  19. много искам да се абонирам за блога, но нещо не мога да вдена как да го направя...

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравейте! Това става, като станете последовател и като добавите блога за следене от настройките на вашия блог:)

      Изтриване
  20. Изядох 1 бурканче сам-сама. На следващата сутрин си мерих кр. захар. Такова нещо в супермаркета няма да намерите! Благодаря за превъзходната рецепта! Предполагам, че става и върху котлон?
    Поздр. Мария Томова

    ОтговорИзтриване
  21. А може ли да се стерилизира с бурканче на винт??? Колко минутки на котлон?

    ОтговорИзтриване
  22. кое от двете:
    изчакваме коричка и слагаме рома - това ще рече, че ще е поизстинало. ще се консервира ли така студено?
    или
    още топло затваряме и обръщаме ?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Kоричка хваща веднага. Сложете рома и горещо затваряйте:)

      Изтриване
  23. Траянче, страхотно е, може да го видиш документирано при мен!

    ОтговорИзтриване
  24. Sladkoto moje li da se napravi i bez rom

    ОтговорИзтриване
  25. Alkohola se slaga vinagi da vri sas sladkoto,za da izvri alkohola i da ostane samo aromata!i nai-dobre na niakolko pati.Sladkoto vri ,sled vreme se vadi,zaliva se chast ot alkohola,vrashta se na kotlona i taka dva,tri pati.Zavisi ot kolichestvoto i receptata..Da vi e sladko!

    ОтговорИзтриване

Добре дошли, Вашето мнение е ценно за мен! Така че не се колебайте да го споделите:)